طی ۱۴ ماه گذشته در حالی که ۹۶ درصد کالاهای وارداتی بدون معطلی ترخیص شده اند در مورد دلایل ایستایی ۴ درصد اقلام اظهار شده موضوعاتی از جمله عدم تخصیص به موقع ارز و دریافت برخی مجوزها مطرح شده است.
تحلیلگر موسسه بینالمللی کپلر گفت: پروژه توسعه راه عراق و ترکیه از ایران عبور نخواهد کرد و این به معنی رقابت بیشتر برای کالاهای غیر انرژی ایرانی است، در حوضه انرژی هم اگر این پروژه اجرا شود، ریسک اینکه صادرات نفت عراق به چین افزایش پیدا کند وجود دارد، بنابراین میتواند به سهم ایران در بازار چین صدمه وارد کند.
افزایش سطح آب در کانال پاناما امیدواری را در بین ذی نفعان دریایی از یکسو و اداره کنندگان کانال بیشتر کرد، زیرا پس از یکسال محدودیت به دلیل خشکسالی، ترانزیت عادی حمل و نقل کانتینری در این کانال آغاز شد و از دید کارشناسان وضعیت در حال بهبود است.
وزارت حمل و نقل عراق از برنامه ریزی برای جابه جایی 13 میلیون مسافر از طریق طرح جاده توسعه خبرداد که در صورت موفقیت می تواند درآمدی معادل درآمدهای نفتی این کشور داشته باشد.